Skip to main content
De creatieve sector is in de afgelopen jaren een onmisbaar onderdeel geworden van onze economie. Zo zorgt de creatieve sector voor maar liefst 344.000 banen wat goed is voor 4% van alle banen binnen Nederland. Daarbij komt het feit dat, naast de economische waarde die de creatieve sector levert, de sector ook een leider is op het gebied van culturele ontwikkeling en waardecreatie. Daarentegen heeft de enorme groei van de sector (maar liefst 3,4% per jaar tegenover het gemiddelde binnen Nederland van 1,7% per jaar) de afgelopen jaren gezorgd voor grote verschillen op het gebied van economisch vermogen binnen de sector, zo blijkt uit een rapport van Mediaperspectives. 
Zo verdient een gemiddeld beeldend kunstenaar in Nederland zo’n 14.000 euro netto op jaarbasis en is de kans op werkloosheid twee keer zo groot in vergelijking met andere sectoren. Dit probleem is niet alleen aanwezig binnen Nederland maar ook wereldwijd. Zo blijkt uit een onderzoek van Artnet dat 75% van de kunstenaren in de Verenigde Staten minder dan 10.000 dollar per jaar verdient. Het is dus duidelijk dat creatievelingen binnen de creatieve sector (vooral eenmanszaken) het over het algemeen niet breed hebben. Je kunt jezelf dan afvragen: Hoe kan het dat de banen en de omzet van de sector groeien maar de individuen binnen de sector daar niet per se van profiteren door bijvoorbeeld hogere inkomens of koopkracht? Dit heeft onder meer te maken met het feit dat waar de sector vroeger vooral bestond uit kleine bedrijven en eenmanszaken, de sector steeds meer bestaat uit grote reclamebureaus en agencies die kleine ondernemingen overnemen. Er circuleert dus meer geld binnen de sector, maar deze wordt voor het grootste deel verdiend door grote reclamebureaus en agencies binnen de markt.
De creatieve starter wordt in essentie vergeten.
De hierop volgende vraag is: Waarom is dit een probleem? Over het antwoord op deze vraag valt natuurlijk te discussiëren maar binnen CMNITY zijn wij sterk van mening dat een creatieveling het mooiste resultaat kan leveren als er genoeg vrijheid is om zijn of haar kunst op eigen manier te beoefenen. Creativiteit is natuurlijk ook geen vaste wetenschap en creatieve vrijheid zorgt voor nieuwe en innovatie ontwikkelingen binnen de sector. Het probleem met grote reclamebureaus en agencies binnen de sector zit hem dan ook in het feit dat hoe groter een organisatie wordt, hoe gestroomlijnder het proces is waardoor de creatieve vrijheid significant afneemt. Daarbij komt ook het feit dat als het geld naar de grotere reclamebureaus gaat, kleinere ondernemingen en eenmanszaken zullen uitsterven. Dit terwijl zij juist degene zijn die voor innovatie en evolutie binnen de sector zorgen.
De passie en creatieve vrijheid verdwijnt hierdoor langzaam uit de sector.
Er valt dus te concluderen dat we op een keerpunt staan binnen de creatieve sector. De markt groeit maar de vraag is of de juiste partijen en individuen binnen de sector ook meegroeien. CMNITY vindt dat de vergeten creatieveling weer in de schijnwerpers moet worden gezet. Ben jij het met ons eens of heb je een andere mening over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht achter in de comment sectie of stuur een mail naar: info@cmnity.nl
CMNITY

Author CMNITY

More posts by CMNITY

Leave a Reply

Translate »